Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu? To działania firmy z uwzględnieniem celów społecznych i środowiskowych. Prowadzenie działalności, która dobrowolnie uwzględnia działania na rzecz rozwoju społecznego, może nieść wiele korzyści dla przedsiębiorstw. Poznaj definicję i obszary społecznej odpowiedzialności, a także narzędzia, które pozwolą wprowadzić Ci zasady CSR we własnym biznesie.
Co to znaczy społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR)?
W Encyklopedii Zarządzania znajdziemy następującą definicję, która określa społeczną odpowiedzialność biznesu:
(…)sposób zarządzania firmą wykraczający poza narzucane jej przez prawo zobowiązania. Jest strategią, która dzięki prowadzeniu dialogu społecznego na lokalnym poziomie, przyczynia się do zwiększenia konkurencyjności organizacji oraz budowania jej reputacji i zaufania zarówno na poziomie firmy, jak również działań biznesowych w ogóle.
CSR (z ang. corporate social responsibility) to świadomy wpływ na społeczeństwo, środowisko i inne obszary, który pomaga określić norma ISO 2600. Norma ta nie polega na wydawaniu certyfikatów. Za to jest praktycznym przewodnikiem, który daje cenne wskazówki, pomaga obserwować postępy w podejmowanych inicjatywach. Dzięki temu każde przedsiębiorstwo, bez względu na swoją wielkość czy lokalizację, może zaangażować się w interesy społeczne i ochronę środowiska.
Sprawdź też, czym jest czym jest odpowiedzialność i na czym polega.
Obszary i zasady społecznej odpowiedzialności biznesu
Strategia społecznej odpowiedzialności może uwzględniać różne obszary. Norma ISO 26000 wprost podaje, że odpowiedzialny biznes w CSR może działać w ramach:
- stosunków pracy – stosowanie się do przepisów prawa pracy i zadbanie o rozwój pracowników w firmie;
- ładu organizacyjnego – wprowadzenie strategii CSR w system zarządzania firmą (np. system zarządzania jakością, czy odpowiedzialnością społeczną);
- praw człowieka – poszanowanie praw człowieka i przeciwdziałanie dyskryminacji;
- uczciwych praktykach operacyjnych – działania firmy w poszanowaniu uczciwej konkurencji rynkowej, przeciwdziałaniu korupcji;
- utrzymywanie relacji z konsumentami – ochrona danych osobowych klientów, przejrzyste działania marketingowe, rzetelne informacje o produktach i usługach, wsparcie klienta w procesie reklamacji;
- zaangażowania społecznego i rozwoju społeczności lokalnej – poprzez tworzenie miejsc pracy, inicjatywy społeczne i wolontariat;
- ochrony środowiska – angażowanie się w ochronę bioróżnorodności, zapobieganie zanieczyszczeniom środowiska, dbanie o zrównoważone korzystanie z zasobów naturalnych.
Przy wprowadzaniu do własnej firmy strategii zarządzania, jakim jest CSR, wcale nie trzeba od razu działać we wszystkich tych wymienionych obszarach. Przedsiębiorstwo może wprowadzać narzędzia CSR w dowolnej kolejności i ilości.
6 narzędzi CSR dla każdej firmy
Aby wprowadzić do funkcjonowania firmy wcześniej wspomniane obszary społecznej odpowiedzialności, zarówno małe, jak i duże firmy mogą skorzystać z gotowych narzędzi CSR. Wśród nich możemy wymienić:
- Tworzenie programów dla pracowników, które zadbają o jego rozwój i podnoszenie kompetencji.
- Angażowanie do wolontariatu pracowniczego, dzięki czemu osoby zatrudnione mogą brać udział w inicjatywach społecznych i środowiskowych.
- Działania prowadzone na rzecz lokalnej społeczności, które mogą pomagać np. dzieciom w szkołach albo seniorom.
- Kampanie społeczne w mediach mogą poszerzać świadomość społeczną i promować niesie pomocy tym, którzy najbardziej jej potrzebują.
- Raporty społeczne pokazują, że biznes jest prowadzony na przejrzystych i etycznych zasadach w ustalonej przez zarząd polityce, celach i strategii.
- Działalność proekologiczna to zminimalizowanie wpływu przedsiębiorstwa na zanieczyszczenie środowiska, segregacja śmieci, inwestycje w ekologiczne rozwiązania dla biznesu.
W zależności od wybranego aspektu CSR będziesz mógł skorzystać z innych narzędzi do wprowadzenia odpowiedzialności społecznej w swojej firmie. Może twoje przedsiębiorstwo skorzysta z wymienionych wcześniej narzędzi albo zdecyduje się np. na eko-znakowanie produktów, dzięki czemu konsumenci będą mogli świadomie wybrać ekologiczne towary, które wspierają polską gospodarkę.
Skąd się wzięła koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu?
Pierwsze wzmianki o wprowadzeniu do zarządzania przedsiębiorstwem czegoś takiego jak polityki społecznej i uwzględniania interesów społecznych możemy się doszukać w XIX wieku. To wtedy w Stanach Zjednoczonych wielkie imperia biznesowe patrzyły tylko na własny rozwój gospodarczy i nie dbały o relacje z otoczeniem. Chociażby z własnymi pracownikami i innymi interesariuszami. Jako przykład możemy tu wymienić np. Johna D. Rockefellera lub Andrew Carnegie, którzy byli nastawieni wyłącznie na swój zysk w prowadzeniu biznesu.
Dlatego do amerykańskiego prawa zostały wprowadzone przepisy, które uregulowały stosunki pomiędzy państwem, gospodarką i społeczeństwem. To dało początek prac nad odpowiedzialnym biznesem.
Korzyści dla przedsiębiorstw z wdrażania zasad CSR
Dla przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii zarządzania CSR istotne jest to, co może zyskać i jakich korzyści się spodziewać. W zależności od wybranego obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu firma może oczekiwać korzyści:
- ekonomicznych – w postaci lepszego wykorzystaniu kapitału ludzkiego i majątku, większego zainteresowania inwestorów czy lojalności klientów;
- dla pracowników – ponieważ dba o warunki ich rozwoju zawodowego, wyrównywanie szans dla kobiet i mężczyzn, a także o terminowe wypłaty wynagrodzenia;
- otoczenia społecznego – poprzez wzrost poziomu bezpieczeństwa pracy i kultury oraz realizacji celów, które bez wsparcia przedsiębiorstwa byłyby niemożliwe do osiągnięcia;
- środowiskowe – sama firma lepiej zarządza zasobami naturalnymi i odpadami, a także rozpowszechnia idee proekologiczne.
Nie zostały tutaj wymienione wszystkie korzyści, a te, które najczęściej można zaobserwować w przedsiębiorstwach, które zdecydowały się wprowadzić zasady CSR u siebie. Jak widzisz, temat społecznej odpowiedzialności jest rozległy. Ma swój pozytywny wpływ na różnego rodzaju przedsiębiorstwa, które realizują założenia CSR. Natomiast działania CSR pozwalają wspierać społeczeństwo i dbać o środowisko. Dzięki czemu korzyści ma zarówno biznes, jak i jego otoczenie.